Intre diversele moduri in care un administrator de site isi poate afla bataia de cap zilnica sunt mai ales astea doua. In forumuri se inscriu boti cu “ganduri” pornografice in ciuda masurilorde securitate, de la captcha destepte pana la activare manuala a conturilor de utilizator, iar in zonele pentru comentarii poate scrie cine ce-l taie capul si misiunea adminului e sa dea delete pana il doare degetul sau, daca e din cei permisivi, sa editeze delicat postarile dubioase. Si, nu, “democratia” nu e recomandata in online, pentru ca sub protectia anonimatului utilizatorii au tendinta sa-si dea in petec mai abitir decat ar face-o intr-o discutie fata in fata.

Care varianta e insa mai buna? Adica, daca tot te chinui sa administrezi “input”-ul anonimilor, macar sa renteze sa pierzi intre 20 de minute si o ora zilnic (pentru ca la unele te mananca tastele sa si raspunzi!).

Raspunsul e, ca de obicei: depinde. Practic, important e ce (vrei sa) faci tu cu site-ul respectiv.

Daca ai un site unde intentionezi sa creezi si o micuta comunitate (cele mari sunt create deja) cu oameni care sa isi aduca aportul constant la continutul tau si raspunsurile date de ei la intrebarile celorlalti utilizatori (ocazionali sau fideli) sa detina o anumita autoritate, atunci forumul este solutia. Cu mentiunea ca forumurile nu mai au atata cautare acum, fata de boom-ul pe care l-au cunoscut in urma cu vreo cativa ani, asadar cei care urmaresc sa isi creasca traficul ar trebui sa ia in considerare si alte metode de a-si aduce vizitatori zilnic pe site.

Daca ai un site unde pur si simplu vrei sa inciti cititorii sa dea macar un refresh la pagina cu subiectul care i-a interesat, ii poti momi cu o zona de comentarii. Treaba asta functioneaza mai ales in Romania, unde fiecare are opinii si vrea neaparat sa si le impuna, bune sau rele. Avantajul (si dezavantajul, in acelasi timp) comentariilor este acela ca nu fidelizeaza vizitatorii decat intr-o mica masura, comparativ cu legaturile care se stabilesc intre utilizatorii unui forum.  Cauza este simpla: fata de o simpla zona de comentarii, forumul ofera si cateva elemente de social networking, adica mesageria privata, notifcari care indica cine este online, posibilitatea de a adauga poze si de a seta avatari si asa mai departe.

Practic, forumul implica utilizatorii unui site la un nivel mai profund, afectiv; pe langa faptul ca impartasesc pasiuni similare, ei se ataseaza de “loc” si alcatuiesc un grup de prieteni virtuali care adesea reusesc sa se si organizeze in asa fel incat sa se vada si in “viata reala”. Discutiile au continuitate si istoric, membrii vechi fiind capabili sa isi aminteasca evenimente “de forum” si subiecte scrise demult si sa “pazeasca” regulile scrise si nescrise ale locului. Prin contrast, zonele de comentarii sunt un mod de interactiune foarte asemanator cu o piata publica, unde oricine poate spune ceva si unii pot sa-l asculte si sa se angajeze in conversatii si polemici sau nu, iar la sfarsitul zilei toata lumea merge acasa si nu mai stie cu cine a vorbit.

Asadar, cine vrea interactivitate pe site trebuie sa fie pregatit fie de una, fie de cealalta sau chiar de amandoua. Cele doua componente pot coexista, dar sunt paralele. Arareori utilizatorii forumului de pe un site vor scrie in zonele de comentarii, reciproca fiind si ea valabila. Munca dubla pentru admin, dar si trafic ceva mai mare.

Advertisements