A venit criza si, odata cu ea, a crescut spectaculos volumul de spam.

Din fericire, ne-am invatat cu totii sa evitam majoritatea capcanelor; viagra, cialis si levitra nu ne intereseaza neaparat deocamdata, aparatura de copiat wireless ne amuza dar nu ne trebuie, ne-am deprins sa cumparam licente de Windows si alte softuri necesare si in rest avem Linux si stim ca bancile cu care lucram nu ne cer nimic prin e-mail, si chiar daca ne-ar cere, nu ne-ar interesa, ca oricum platim comisioane, deci sa ne sune.

Din nefericire, atat din dorinta de a mai face un ban in plus pe timpuri grele, dar si pentru ca au auzit ei de undeva ca “spamul functioneaza”, mici intreprinzatori disperati, dar si sarlatani ingeniosi fac oferte speciale “with a twist” (clenci care este, de obicei, mascat bine de tot) si ne umplu inboxurile de tentatii.

Pentru ca domeniul in care lucrez este web-ul, am sa scriu de ce NU trebuie niciodata sa dam curs invitatiilor la chilipiruri internetice.

NU incuraja spamul!

In primul rand, NU incuraja spamul. Fiecare succes pe care il inregistreaza spammerii ii convinge ca trebuie sa continue sa trimita spam. O statistica despre care am aflat chiar azi spune ca 85% dintre mesajele e-mail sunt spam. In curand nici nu vom mai verifica inboxurile – la ce bun? Se umplu pe zi ce trece de si mai mult spam! Asadar, nimeni, niciodata, oricat de tentanta ar fi oferta, nu trebuie sa se lase tentat de spam!

E prea frumos sa fie adevarat? Cel mai probabil, nici nu este!

O oferta la pret ridicol de mic, pe care l-ar putea plati pana si un copil din alocatia de stat, este din start un semnal de alarma care ar trebui sa te faca imediat sa stergi mesajul in cauza.

Ofertele de acest gen ascund costuri care apar ca prin farmec pe parcurs sau pur si simplu cand vrei sa renunti la contract, care poate avea undeva o mentiune discreta, cu litere foarte mici, care te obliga la o plata ulterioara neplacut de mare. Sau pretul respectiv vine cu o conditie de cumparare. Sau este pretul unui singur component al intregului. Sau produsul nu este ceea ce pare ca este, situatie care apare cel mai des.

Site personalizat la numai 200 de lei? Hm…

De fapt “personalizarea” inseamna intotdeauna aplicarea siglei clientului pe un fundal prestabilit, ales dintr-o serie de template-uri. Eventual se mai modifica rapid si paleta de culori astfel incat schema cromatica sa fie in acord cu preferintele omului care plateste si se face un install facil de Mambo sau Joomla sau alt CMS gratuit. Eventual se arata clientului cam cum sa adauge articole si produse, se incaseaza banii si gata.

Sunt unii mai smecheri care au deja template-urile, dar nu le ofera clientilor spre alegere. Ei preiau brieful cu seriozitate, cauta un template din baza lor de date, ii adapteaza culorile, ii aplica sigla si il prezinta clientului ca pe un rezultat al muncii vreunui grafician care s-a zbatut in numai 200 de lei sa creeze ceva unic. Cum sa refuzi omul si sa-i spui ca nu-ti prea place, cand e asa pomana si mai e si unicat? Desigur, peste cateva saptamani sau luni gasesti exact acelasi design la altcineva si te enervezi, dar banul e bun dat si pace buna. Pe urma vii la mine la sediu sau la alta firma care face site-uri serios si te plangi ca ai avut experiente neplacute cu toti webdesignerii cu care ai lucrat.

Costuri mari pentru modificari

Pentru o persoana fara prea multe pretentii, un CMS la 50 de euro isi va face cat de cat treaba. 50 de euro nu-i o suma prea mare si nici nu i se va duce lipsa in cazul in care afacerea nu functioneaza  in online din cauza ca e site-ul inadecvat.

Dar “chilipirul” de 50 de euro nu va oferi in mod cert satisfactia dorita cuiva care intentioneaza sa obtina un website care sa-i serveasca drept: vehicul media, punct de informare, punct de vanzare, centru de consiliere si instrument de marketing – toate la un loc, online, simplu de accesat, optimizat pentru motoarele de cautare, cu facilitati adecvate domeniului si preferintelor personale si specifice… caz in care persoana care chiar vrea sa se foloseasca eficient de site va cere modificari. Si este foarte probabil ca implementarea modificarilor, de la cel mai simplu modul la add-on-uri complexe, sa depaseasca coplesitor de mult cei 50 de euro cheltuiti initial.

Platesti 200 de lei si primesti pe bani ceva ce e, de fapt, gratis!

Cand “oferta speciala” furnizeaza totusi ceva mai dificil de obtinut pentru cineva care nu se pricepe, 50 de euro ar fi o suma corecta; daca pentru un install de Joomla sau Mambo, plus personalizare minimala si eventual activarea unui modul suplimentar, 50 de euro reprezinta exact contravaloarea orelor petrecute cu instalarea, imaginati-va ca exista sarlatani care cer bani pentru a instala in 10 minute o platforma de blogging oferita gratuit de catre WordPress.  Platforma asta se instaleaza extrem de simplu, iar pentru cei care nu se descurca in limba engleza, exista Google Translate, la fel de gratuit. Si, da, pentru cei fara pretentii, platforma Wordpress poate sa alcatuiasca un site la nivel minimal, pentru ca are optiuni care, cu ceva imaginatie, pot fi folosite ca blogul sa para mai aproape de ideea de site de prezentare.  

Daca platesti 50 de euro pentru asa ceva e ca si cum ai plati 200 de lei pe punguta de detergent care vine atasata la vreo revista si, desigur, nu primesti nici revista. Acesti indivizi sunt ca pustanii care vand materiale promotionale prin intersectii – a vrut unul deunazi sa-mi vanda un tricou rosu primit la alegerile locale si cerea 10 lei pe el.

Alege!

Si nu uita ca exista trei tipuri de servicii: ieftine, rapide si bune. Poti obtine combinatia a doar doua dintre aceste calitati. Ofertele astea ieftine si rapide nu sunt niciodata bune.

Advertisements