Graba strică treaba. Proverbul este, pe cât de vechi, pe atât de adevărat și se aplică și în domeniul noilor tehnologii. Cel care face rost de o seringă nu devine medic. Nici cel care își face un cont pe WordPress nu devine web designer. 

Graba, alături de accesul facil și superficial la mijloacele de publishing și de promovare, strică treaba și în online.

Între cele câteva zeci de spam-uri pe care le primește zilnic clientul meu de e-mail s-a strecurat un mic e-mail simpatic, care mi-a atras atenția pentru că făcea reclamă la un magazin virtual caritabil. Din câte am înțeles din mesaj, este vorba de un site conceput să ajute oameni din categorii defavorizate, dar care se pricep să lucreze manual bijuterii și accesorii decorative, să-și vândă produsele online. Mailul nu spune dacă magazinul percepe vreun comision pentru asta, dar ideea în sine mi-a părut suficient de interesantă încât să vreau să văd site-ul respectiv, să văd ce produse vinde și, eventual, dacă totul ar fi fost OK, să povestesc despre el și altora.

Prima greșeală: transmiterea de mesaje nesolicitate (spam) și netargetate

În mod normal, mesajul ar fi ajuns direct în Trash. Ce l-a salvat a fost subiectul, clar și concis, care nu oferea ceva, ci cerea ceva. Totuși, chiar dacă subiectul este “catchy”, spamul ajunge adesea la locul lui – în coșul de gunoi. Nu vă bazați pe spam, ci mai degrabă pe recomandări, pe postări la subiect în forumuri în care activați, comentarii pertinente și legate de tema propusă în bloguri, share-uri pe Facebook și așa mai departe. Dacă sunteți într-atât de grăbiți încât nu aveți timp să construiți legăturile către site care să vă aducă vizite în mod natural sau simțiți că trebuie să transmiteți mesaje pe e-mail pentru că aveți nevoie să vă adresați direct potențialilor vizitatori, trebuie țineți cont de două lucruri esențiale:

  • targetarea– adică restrângerea calculată a numărului de persoane care vor primi mesajul pe care îl transmiteți, ținând cont de o serie de factori (psiho-socio-demografici), în așa fel încât persoanele respective, deși nu așteaptă e-mailul, să-l primească mai bine, fiind mai probabil să fie interesate de conținut.Nu trimiteți mesajele către întreg netul, la e-mailuri din baze de date cumpărate de la diverși indivizi care le vând pe 200 de lei! Tot ce veți obține va fi, în cel mai bun caz, redirecționarea mesajelor către coșul de gunoi, iar în cel mai rău caz, diverse reclamații pentru spam (chiar amenzi, în unele cazuri) și o reputație distrusă.
  • adresarea – puteți intra direct în subiect, dar numai în anumite situații. De obicei, mesajele caritabile sau care anunță evenimente de interes general pot fi transmise direct, fără a uita însă o mențiune prin care expeditorul se scuză dacă a deranjat și un link clar și funcțional pentru dezabonare.Cel mai corect însă este să transmiteți un mesaj de solicitare de acord pentru deschiderea comunicării, în care să menționați pe scurt și cât mai clar despre ce va fi vorba, odată primit acordul respectiv. În acest caz, cine nu răspunde la mesaj trebuie dezabonat automat – lipsa unui răspuns nu este un acord, în online! Dimpotrivă!

A doua greșeală: atragerea vizitatorilor pe un… șantier (site neterminat, prost realizat, fără conținut)

Prima impresie? Un dezastru. Site-ul despre care vorbesc  este pur și simplu plin de greșeli, care au sigur un efect negativ asupra vizitatorilor (oameni care, oricum, au făcut o concesie și au intrat pe site ca urmare a primirii unui mesaj nesolicitat):

  • deși are domeniul propriu, este lucrat pe platformă WordPress.Aspectul de blog dă sentimentul că cei care l-au făcut fie nu au știut că au nevoie de o altfel de platformă, fie nu sunt îndeajuns de serioși încât să își facă un magazin virtual pe o platformă corespunzătoare; impresia generală este de neseriozitate, de amatorism.
  • nu arată a magazin virtualși nu te îndeamnă să cauți produsele și să vrei să cumperi.Pentru un site care își propune să vândă, este o eroare fundamentală. Un magazin virtual trebuie să arate ca atare. Să orienteze imediat vizitatorul către produse, să-l atragă spre promoții și noutăți. Un magazin virtual care arată ca un blog nu va vinde!
  • categoriile de produse sunt plasate undeva în dreapta, jos, trebuie să dai de două ori scroll ca să ajungi să le vezi.Esențială pentru un magazin virtual este vizibilitatea produselor și accesibilitatea paginilor care le detaliază. Dacă potențialul cumpărător intră în magazin și nu vede produsele, nu va avea răbdare să le caute și nu va cumpăra nimic.
  • conținutul este pus în grabă, puțin și prost organizat;Garantat, vizitatorul care a dat un click pe linkul din e-mail ca să intre în site va fi atât de dezamăgit încât nu numai că nu va cumpăra nimic, dar poate se va și plânge, pe Facebook, pe Twitter sau pe blog sau doar câtorva prieteni, că a pierdut vremea. Repet, un dezastru pentru reputația magazinului.
  • datele de contact nu sunt vizibile și disponibile;Dezastru pentru încrederea potențialului cumpărător! Iar dacă, după săpături în site, cu greu găsești o adresă de e-mail de la un provider gratuit, gen yahoo.com, gmail.com sau ymail.com și nici la rotld.ro nu găsești datele de contact reale ale deținătorului domeniului, atunci devine clar că fie site-ul este neserios, fie că urmărește altceva decât să facă afaceri corecte, fie că cei care l-au făcut sunt amatori. În oricare dintre situații, încrederea potențialilor cumpărători va fi zero.

Și problemele site-ului respectiv nu se opresc aici. Mă opresc eu insă din a le enumera, pentru că sunt convinsă că este suficient pentru ca oricine care vrea să își promoveze afacerea online să știe că soluțiile care par rapide și eficiente nu sunt neapărat cele mai rapide sau mai eficiente. Iar unele pot face mai mult rău decât bine.

De altfel, din acest motiv rezistă firmele serioase de web design și online marketing pe o piață care, în aparență, a făcut accesibile instrumentele online pentru toată lumea.

Nu este nevoie să faceți aceleași greșeli.

Advertisements