Clienţii noştri ne cer, în general, sigle. Ceea ce vor, de fapt, sunt logotipuri. Din fericire, după 11 ani de interacţiuni cu foarte mulţi oameni şi cu dorinţele lor, mai bine sau mai puţin bine exprimate, ştim exact ce vrea să spună clientul. Iar dacă e neclar, întrebăm.

Şi totuşi, care e diferenţa între siglă şi logo?

Sigla” este pluralul latinescului “siglum“, care înseamnă “iniţială“. Adică “sigla” este, de fapt, succesiunea de iniţiale ale cuvintelor care alcătuiesc o denumire. De exemplu, “PNL”, “USL”, “PDL” şi “UDMR” sunt sigle.

Logo” vine de la “logos“, care înseamnă “discurs” sau, mult mai bine zis, “cuvântare“. Logo-ul (sau logotipul) este o “logogramă“, adică reprezentarea grafică a cuvântării / cuvântului.

De aici, diferenţa.

O siglă este doar o abreviere. Este o modalitate facilă de referinţă, ajută la memorare, la recunoaştere atunci când întregul este cunoscut. O siglă este prescurtarea care face mai uşoară folosirea denumirii în scris, este un fel de economie de litere. Nu apelezi la specialist ca să ai o siglă, pentru că o poţi face singur.

Un logo însă este însuşi mesajul care trebuie transmis publicului. Un logo este ceea ce ţii minte. Este rezumatul grafic al brandului. Un logo este ceea ce diferenţiază un brand de altul într-o mulţime de simboluri alăturate haotic – imaginează-ţi posterele diverselor evenimente, unde logo-ul tău este tipărit între o mulţime de alţi parteneri media, sponsori şi organizatori. Dacă logo-ul tău nu are puterea de a transmite instantaneu mesajul brandului, degeaba te-ai străduit să-l afişezi. Haos este şi în memoria oamenilor, iar unii dintre ei alcătuiesc publicurile tale. Dacă nu ai o reprezentare grafică purtătoare de mesaj, care să te scoată din haos şi să atragă atenţia asupra ta, ratezi să te comunici publicurilor tale. Şi pierzi.

Cum transmite un mesaj un simplu element grafic?

Prin cod şi prin execuţie. Codul este acel limbaj pe care îl înţelegem cu toţii, care nu poate fi interpretat altfel sau care poate fi decodificat numai într-o anumită direcţie, cu foarte puţine abateri. De asta magazinele naturiste au logotipuri de un verde crud, cu frunzuliţe şi flori proaspete. De asta farmaciile folosesc crucea medicală sau şarpele lui Esculap. De asta pentru sucuri se folosesc imagini cu fructe, iar pentru ape minerale, imagini cu munţi. Şi aşa mai departe.

Totuşi, dacă suntem constrânşi la a folosi aceleaşi simboluri, fie ele imagini, ilustraţii, forme şi culori, cum diferenţiem un logo de altul? Răspunsul este execuţia, modul de realizare, stilul ilustraţiei, siguranţa mâinii, adecvarea simbolului la specificul afacerii, la particularităţile ei, la publicuri.

Şi, pentru toate acestea şi ceva în plus (adică experienţă, preţ corect, proactivitate, promptitudine), clientul alege să lucreze cu un grafician, căruia îi pune la dispoziţie un brief de creaţie. Pentru că numai graficianul poate livra un logotip. Sigle poate face oricine.

Advertisements