Atunci când încearcă să obțină aceleași rezultate, dar la prețuri mult mai mici, mulți dintre cei care au nevoie de un website întâmpină o serie de probleme până să-și vadă site-ul gata.

Dacă bugetul este atât de important și ești hotărât să riști să lucrezi așa, trebuie să înveți să te ferești de cele câteva categorii de indivizi de care ai putea da în aventura de a obține un site bun, rapid și ieftin: amatorii, prietenii, prietenii prietenilor, delăsătorii, nerzii, țeparii, începătorii.

Voi scrie despre fiecare, într-o serie de articole pe care le voi publica săptămânal aici, pe blog.

_______________

Cum să nu te păcălești atunci când vrei un site și dai de…

1. Web designeri amatori

Cum îi identifici:

Sunt foarte prietenoși, promit orice. N-au lucrat mare lucru, dar sunt entuziaști. Habar n-au care e prețul pieței, așa că fie se mulțumesc cu puțin, fie dau prețuri prea mari pentru ceva ușor de făcut și prea mici pentru ceva complicat. Lucrează pe WordPress și, chiar dacă tu vrei să vinzi cărți pe net, de exemplu, încearcă să te convingă că nu ai nevoie de magazin online. Dacă îi întrebi cât durează lucrul la o componentă anume sau un modul, dau din colț în colț și pe urmă zic “ei, câteva zile…

Ce să faci?

Dacă ai nevoie rapid de un site și nu ai chef să pierzi tu însuți o zi, două, să descifrezi WordPressul (nu-i mare lucru!) și dacă te mulțumești să alegi ca design ceva ce s-ar putea să folosească și jumătate din bloggerii amatori de pe lumea asta, atunci e OK.

Când să zici “nu, mersi”

Când prețul cerut e mai mare de 100 de euro.

Atenție!

Dacă vrei să dezvolți site-ul în viitor și să adaugi module care nu sunt oferite gratis de WordPress, ajungi sigur la un preț mult mai mare în ansamblu decât dacă ai fi lucrat de la început cu o firmă de web design.

________________

2. Prieteni care se pricep la web design

Cum îi identifici:

Clar, știi care-ți sunt prietenii. Știi și care sunt cei care se ocupă cu domeniul ăsta – știai de mult timp, ai aflat la un grătar sau la o întâlnire întâmplătoare cu copiii în parc, nici nu mai contează. E posibil ca un astfel de prieten priceput să te fi întrebat dacă nu cumva ai nevoie de un site, caz în care sigur are nevoie de jobul ăsta și nu vrea să lucreze pe gratis. E posibil ca el să nu se fi oferit să-ți lucreze ceva, dar i-ai solicitat tu ajutorul, știind cu ce se ocupă. Cu atât mai mult trebuie să fii atent, pentru că nimănui nu-i place să lucreze gratis și de obicei oamenilor le e jenă să-ți ceară bani… iar dacă îți cer totuși și nu plătești la timp, le e jenă să-ți amintească. Ei bine, oricum ar fi, situația e dificil de gestionat. De ce? Pentru că, de obicei, banii strică prieteniile.

Ce să faci:

Așadar, dacă știi sigur că omul lucrează bine, are experiență și e serios, să te asiguri că îi spui de la început să vrei să plătești un preț corect pentru serviciile prestate. Insistă să obții un preț de la început și tratează proiectul cu seriozitate, ca și cum nu ai avea de-a face cu un prieten – să nu lași o ședință să se transforme în seară de bere, că nu ajungi nicăieri. Asigură-te că plătești la timp și întreabă periodic cât ai de plată. Când ceri ceva nou, întreabă cu cât ai depășit oferta inițială și ține cont de asta la plată. Oferă feedback prompt, de fiecare dată când ți se cere și fii riguros cu materialele. “Scrie tu ceva, acolo, știi tu, doar ne știm” nu funcționează.

Când să zici “nu”:

Dacă vezi că prietenul tău evită subiectul, lasă-l în pace. Cel mai probabil, nu vrea să pericliteze prietenia dintre voi cu diverse probleme care pot să apară din cauza proiectului. Adesea, e mai sănătos așa. Dacă prietenul întârzie sistematic, la fel – renunță, înainte să vă enervați reciproc.

Atenție!

S-ar putea să ieși mai scump (și cu mai multă bătaie de cap) decât dacă lucrezi cu o firmă de web design.

______________

(va urma)

Advertisements