Dacă ai un buget redus, faci tot ce e omenește posibil să-l faci să acopere tot ceea ce ai nevoie. E un risc pe care ai decis că ți-l asumi, dar nu-ți strică o mână de ajutor să identifici acei prestatori de servicii web care îți pot toca bugetul, fără să-ți rezolve problema: amatorii, prietenii, prietenii prietenilor, delăsătorii, nerzii, țeparii, începătorii.

Acesta este al doilea dintr-o serie de trei articole.

_______________

Cum să nu te păcălești atunci când vrei un site și dai de…

3. Web design cu cineva pe care-l știe cineva care e prieten cu mama

Cum îi identifici:

Apar în discuție, fără măcar să fie prezenți. Mama (bunica, nepoata, amicul, colegul) știe pe cineva care (parcă) are pe cineva care și-a făcut un site foarte, foarte frumos cu un băiat talentat. Și serios. Cert e că primești la un moment dat numărul de telefon al băiatului celui serios și talentat și îi povestești cu multă încredere de site-ul tău, ești ascultat, ți se spune “sunt un pic cam prins, dar hai, te ajut“, agreezi un preț și… la drum!

Ce să faci?

Cert e că se poate să ai noroc și chiar să dai de un băiat serios și plin de resurse. Sau chiar de o echipă de freelanceri, unul grafician web, celălalt programator. Și e posibil să ai noroc să-ți lucreze repede, bine și la preț fără pretenții. Dar se poate să nu ai bafta asta și să te pricopsești cu o belea. Asta înseamnă că nu trebuie să plătești decât o parte în avans, să achiți restul pe etape finalizate și că trebuie să fii atent la anumite aspecte… de exemplu:

  • a lucrat numai pentru site-ul cunoștinței prietenului mamei/bunicii/nepoatei…
  • are alt domeniu de expertiză (de exemplu, este stilist sau zugrav, dar face site-uri pentru amici în timpul liber).
  • spune că durează mult să schimbi culorile site-ului, odată alese (designul și layoutul sunt altă poveste).
  • spune că anumite lucruri nu se pot face și nu explică de ce (de fapt, cam orice se poate face, dar nu orice este recomandabil – atenție la argumentele pe care ți le dă pentru a te convinge să faci sau nu ceva și la motivele reale pe care le are).
  • nu poate explica de ce este complicat ceva ce i-ai cerut.
  • nu cere feedback.
  • nu spune că nu știe și că are nevoie de timp să se documenteze (asta e atitudinea corectă – sunt unele lucruri care cer documentare și nu e o problemă când nu știi, ci când ascunzi asta).

Alte semne de întrebare (merg și la următoarea categorie):

  • te poartă cu vorba.
  • niciodată nu a avut timp.
  • nu-ți returnează apelurile.
  • îți cere mai mulți bani fără ca tu să fi cerut ceva în plus.
  • mailurile tale se pierd numai când e convenabil și la fel și cele pe care susține că ți le-a trimis, dar restul merg strună.
  • trebuie să plece din localitate exact când i-ai cerut o modificare care nu face parte din pachetul de bază al platfomei.
  • îi mor mătuși, i se îmbolnăvește câinele, are accidente bunica și tatăl se internează tot la săptămână și cumva toate astea se întâmplă exact când trebuie să livreze ceva.

Când să zici “nu, mersi”

Când sesizezi că e ceva în neregulă cu unul dintre aspectele de mai sus.

Atenție!

Dacă vrei să dezvolți site-ul în viitor și web designerul tău nu este suficient de experimentat, va avea nevoie mereu de timp suplimentar pentru a programa module noi. Timpul înseamnă bani, deci e posibil să plătești, în final, mai mult (și să dureze mai mult) decât dacă ai lucra din start cu o firmă de web design experimentată.

________________

4. web designer delăsător

Cum îl identifici:

Problema cu delăsătorul e că îl vezi cum e abia după ce ai dat avansul, adică proiectul e început. Va trage mereu de timp, va spune că-i mai trebuie vreme, că nu durează mult, dar că a avut o perioadă plină și tot așa.

Ce să faci:

Depinde ce avans ai dat și de cât de bine lucrează. Dacă e excepțional, poate merită să stai după el – cei foarte buni sunt și foarte prinși cu adevărat – dar dacă are prețuri mici e posibil să fie doar un procrastinat (ca să nu zic leneș). Cert e că trebuie să faci o evaluare a beneficiilor și a pierderilor pe care ți le aduce / cauzează modul lui de lucru și să decizi ce cale să alegi: renunți sau suporți în continuare. Dacă ai dat un avans mare… ai să simți nevoia să aștepți și ai să-ți spui că nu e chiar așa de rău. Totuși, ai grijă să nu rămâi păgubit în final – și cu banii dați, și cu timpul pierdut, și cu site-ul nefăcut și obligat să iei totul de la (aproape) capăt cu altcineva.

Când să zici “nu”:

Dacă avansul e mic și delăsătorul recidivist. Și dacă nici nu lucrează cine știe ce…

Atenție!

Sigur ai site-ul mai târziu (dacă nu și mai scump) decât dacă lucrezi cu o firmă de web design.

______________

(va urma)

Advertisements