Ce alegi să dezvolți? Un app sau varianta mobilă a site-ului tău de e-commerce?

Ideal? Ambele.

Dar cum nu trăim într-o lume ideală și, adesea, este foarte important să găsim o soluție eficientă, dar cât mai puțin costisitoare, am să fac o listă cu argumente și insight-uri colectate în ultimul an, ca parte a unui mini-studiu de piață de uz intern, de când mobilul e din ce în ce mai folosit ca instrument online (de la socializare, la informare și cumpărături online).

Să vedem întâi datele valabile pentru Europa (2013), care pot fi folosite și pentru a estima (cât de cât) situația din România:

In ceea ce priveste navigarea pe Internet de pe mobil, aceasta a crescut cu 42% fata de 2010 la nivel european. In prezent, 68% dintre europeni detin un mobil cu acces la Internet, dintre care 44% folosesc un smartphone. […] Varsta a 60% dintre detinatorii europeni de smartphone este de sub 35 de ani. (sursa)

Asta înseamnă că, față de anii trecuți, când da, era bine să existe o versiune mobilă a site-ului, acum e obligatoriu ca orice site să fie utilizabil și de pe smartphone.

Asta nu înseamnă neapărat versiune separată de mobil, ci, mai degrabă, un design al site-ului care se vede bine de pe (aproape) orice rezoluție. Asta poate fi o veste bună pentru cei care nu doresc (sau nu pot) să plătească în plus pentru o versiune mobilă. Este adevărat că anumite funcții sunt limitate de specificul folosirii smartphone-urilor (touch, nu mouse, de exemplu), dar un web designer experimentat poate face față provocării de a concepe ceva care să se vadă bine în cât mai multe situații.

Dar ce facem cu app-urile?

Iată câteva păreri ale clienților noștri cu care am discutat despre asta:

  • “Păi dacă vrea ceva, clientul meu caută pe Google și acolo găsește site-ul, nu app-ul!”
  • “Și cum îl fac pe om să vrea să-și instaleze fix aplicația mea? Suntem treizeci care vindem aceleași chestii!”
  • “Nu-mi trebuie app, că ce fac cu userii de Samsunguri (se referea la telefoane cu Android, n.r.), trebuie pe urmă să plătesc dublu?”
  • “Am tot intrat pe Play-ul ăla și e o bulibășeală… nu găsești nimic, sunt prea multe deja. Dacă fac una (o aplicație, n.r.), se pierde între toate alea.”
  • “Mă costă prea mult… să și fac aplicația, s-o și promovez, să fac update-uri tot timpul, să mă ocup și de ea… știți cât timp îmi ia numai site-ul?”
  • “Mă uit la mine în telefon, la nevastă-mea, la prieteni, la fii-mea… numai utilitare și jocuri. Și eu cumpăr online… dar nu mi-a dat niciodată prin cap să caut să văd… să instalez aplicații și să cumpăr din ele. Mai ocup și memoria telefonului degeaba, când cumpăr la fel de bine de pe site.”

Cu alte cuvinte, pare suficient un site. Argumentele ar fi, rezumând, că o aplicație cere investiție, promovare și administrare separată și nu oferă mai mult decât oferă site-ul (adesea la costuri mai mici).

Ceea ce înseamnă că o aplicație este oportună atunci când nivelul afacerii a depășit faza în care contează mult costurile de dezvoltare și cele recurente, de promovare și întreținere. Și că o aplicație nu folosește la nimic dacă nu oferă ceva în plus față de site – ceva care s-o facă să devină un instrument de fidelizare preferat de clienții magazinului tău online.

Pentru că:

  • “Uite aplicația asta de taxi – îmi place, nu mai trebuie să vorbesc cu fetele alea la telefon, să-mi pună muzică… închid și eu calculatorul în timpul ăsta, în loc să stau atent la telefon.”
  • “Am pus Catalogul IKEA. Mi-a mâncat tot traficul… dar are niște chestii pe care nu le găsești pe site, aia cu 3D, de exemplu, ai văzut?”
  • “Mă, aș face o aplicație… i-aș conecta cumva pe oameni cu produsele mele, dar n-am idee cum să fac asta să fie interesant, să nu fie ca o carte de bucate… adică rețete și trei gospodine nervoase, haha!”
  • “Și dacă o faci ca un joc… sunt sute de jocuri acum, sute, gratis.”
  • “Dacă le bag vouchere în app și conectez cumva și cu Facebook, după aia nu mai intră pe site, ori eu vreau să-i aduc acolo, nu vreau să intre prin alte locuri.”
