Citat exact:

Finding the cause of a WordPress.com problem is like detective work. You look for clues. You find likely suspects. You narrow down the perpetrators.

Propozițiile de mai sus nu sunt preluate de pe vreun blog al cuiva care doar folosește platforma WordPress. Sunt exact cuvintele unei persoane care lucrează acolo și scrie pe blogul lor oficial. Kathryn, Happiness Engineer la Automattic (firma care produce platforma WordPress) știe că pot apărea – chiar des – probleme de funcționare. Știe și că sistemul este atât de complicat, încât cei care își suflecă mânecile și se apucă de căutat problema fac “muncă de detectiv“. Totuși, dă vina pe orice altceva, în afară de platformă: pe tema aleasă (de obicei, dezvoltată de terțe părți), pe CSS-ul folosit, pe browser (!!!), pe add-on-urile instalate în browser și pe widgeturile din platformă, pe sistemul de operare (!!! din nou), pe antivirus și firewall, pe computer și pe rețeaua la care este conectat!

În afară de problemele de afișare care apar la intervenții pe CSS (unde intră și alegerea temei) și publicarea de texte preluate ca atare din Word, din Open Office sau chiar din alte site-uri, și care sunt universal valabile, indiferent de platformă (pentru că aplicațiile de editare nu au 100% compatibilitate cu web-ul), restul situațiilor descrise de Kathryn, Happiness Engineer la Automattic, țin de platformă sau sunt scrise “de umplutură”, pentru că nu au nicio legătură cu platforma și nu țin de procedura de “debugging” (sistemul de operare, rețeaua / conexiunea etc).

Adevărul e că WordPress a lăsat lumii posibilitatea de a-i face teme și widgeturi, dar codul nu e tocmai prietenos cu cei care nu sunt vechi și buni prieteni cu programarea.

Ideea e că o platformă bună nu se împiedică în antivirus sau firewall. Cum adică, pentru ca site-ul meu să se vadă corect, trebuie să am calculatorul neprotejat? Nu ni s-a întâmplat niciodată, din 2000 până acum, să nu nu se vadă imaginile din site-uri pe calculatoarele protejate cu antivirus și firewall! Da, nu se vede publicitatea pe browserele care au blocată afișarea de reclame, dar asta e ceva normal. Imaginile care țin de site (elementele grafice) se văd, fără excepție!

O platformă bună, chiar dacă nu afișează elementele grafice și de text în exact aceeași poziție în toate browserele (deziderat aaaaproape imposibil de atins), le afișează vizual corect, fără erori detectabile la utilizarea obișnuită (adică nu le observă vizitatorii site-ului, deși, eventual, le cunoaște proprietarul și au pus probleme echipei de web development). Ce facem, ne obligăm vizitatorii să folosească doar un browser sau două? Utilizatorii obișnuiți, vizitatorii site-ului, trebuie să aibă acces de pe orice browser. Excepție fac administrarea (pentru că un număr restrâns de persoane – administratorii – pot fi nevoiți să folosească un browser anume, cel pe care totul merge cel mai bine, browserul recomandat) și aplicațiile foarte complexe, unde, tocmai datorită complexității, unele funcții necesare funcționării nu pot fi executate decât pe anumite browsere (cu care sunt compatibile). În rest, un simplu site de prezentare, ca și un magazin online obișnuit, fără aplicații deosebite, nu au niciun motiv să fie limitate la un browser anume!

Am portat recent un site de pe WordPress pe E-Media. Clienta nu are decât cunoștințe de bază în ceea ce privește internetul și s-a descurcat câteva luni cu site-ul pe WordPress, dar a întâmpinat în toată perioada diverse probleme de afișare, de formatare a textelor introduse, limitări de utilizare, erori, update-uri continue de widgeturi (update-uri care au modificat ireversibil funcționarea, într-un mod pe care clienta nu și-l dorea) și tot așa. Update-urile widgeturilor sunt, în general, problematice – ele se fac atunci când dezvoltatorilor le-a mai venit câte o idee (și asta se întâmplă des), iar ideile terțelor părți nu se potrivesc tot timpul cu ceea ce și-ar fi dorit proprietarul site-ului care le are instalate. Pe o platformă custom, update-urile se fac la cerere, exact așa cum sunt gândite de proprietarul site-ului. Cu alte cuvinte, fără surprize neplăcute.

Având în vedere toate cele de mai sus, clienta noastră a simțit că site-ul pe WordPress nu mai poate fi folosit pentru ceea ce avea ea nevoie și a cerut portarea pe platforma E-Media (versiunea Creative). Reacția ei, după training: “Nici nu se compară!”

Ideea e că, dacă vrei un site simplu, în care să nu scrii constant (adică dacă vrei un site de prezentare care să spună același lucru în același număr de pagini pe o perioadă nedeterminată), e OK WordPress. Dacă vrei un blog, e OK WordPress (pentru că asta este, o platformă de blogging, care s-a extins în zona website-urilor, prin adăugarea opțiunilor de adăugare de pagini și de meniuri).

Dar dacă vrei un site pe care chiar să-l folosești (cu alte cuvinte, dacă vrei să faci ceva, cu adevărat, la nivel de afacere, cu site-ul tău), nu poți alege WordPress. Decât dacă poți interveni corect în cod (adică dacă te pricepi) sau dacă ești pregătit/ă să portezi tot conținutul la un moment dat. Pentru că, până la urmă, acolo vei ajunge.

Advertisements