Să presupunem că am nevoie de un rucsac*. Poate nu știu exact ce vreau și am nevoie de un punct de plecare. Poate nu știu ca pluralul corect este “rucsacuri” și scriu, greșit, “rucsaci”. Poate nu sunt un specialist SEO și nu știu să caut într-un anume mod, în așa fel încât să găsesc ceea ce caut. Dar caut, pentru că pentru asta este Google.

Conținut prost, SEO ieftin

Se afișează lista de rezultate de căutare și intru pe unul dintre linkuri. Și, în loc de rucsacuri, găsesc o aglomerare aiurită de cuvinte, în care sunt descrise în detaliu rucsacurile, dar din care nu aflu nimic nou, nu găsesc nici ce am căutat, nici informații de o oarecare – măcar – utilitate, gen “care rucsac e mai potrivit pentru copilul de 10 ani” sau “cum alegi un rucsac rezistent” sau “cum protejezi fermoarele sensibile ale rucsacurilor”. Cum s-ar zice, proprietarii de site-uri “au făcut SEO”.

Pentru că un specialist SEO care știe ce face este scump (pentru că știe ce face și pentru că scrie bine, corect și util), proprietarii de site-uri plătesc începători sau incompetenți care lucrează ieftin, iar rezultatul e un internet plin de texte proaste. Textele proaste sunt, uneori, bune pentru Google, așa că site-uri cu conținut submediocru și inutil ajung să se lăfăie în prima pagină de rezultate.

Ideea e că Google a reușit să determine proprietarii de site-uri să le umfle cu conținut doar pentru că altfel nu se poate ajunge în prima pagină. Și se spune că, dacă nu ești pe prima pagină, nu exiști. Și mai e ceva. Google vrea ca proprietarii de site-uri să cheltuie pe AdWords, nu să ia vizite gratis din căutări.

Google te “ajută” când folosești AdWords

Iată o întâmplare – zic eu – edificatoare. Înainte de Sărbători mă contactează un client cu buget de 1000 de lei pentru AdWords și mă întreabă dacă putem face ceva de banii ăștia. Dacă este bine setat, în așa fel încât să nu atragă clickuri inutile, sistemul AdWords, pe nișa respectivă, poate aduce rezultate chiar și în bugetul ăsta mic. Așa că rulez câteva simulări și ajung la concluzia că facem o campanie modestă, pe o durată de 3 luni și, dacă totul merge bine, poate continuăm.

Eu am obiceiul să fac cont de AdWords pe numele clientului, pentru că găsesc că e normal ca acesta să aibă control complet, în orice moment, asupra a ceva ce – în fapt – îi aparține, chiar dacă e administrat de mine. Așa că am făcut contul, l-am setat și am pornit campania.

După cum unii dintre voi știu, Google contactează fiecare persoană care deschide un cont nou și oferă “ajutor gratuit pentru setarea campaniei”, cere acces în cont și oferă și 200 de lei bonus, după ce cheltuiești 50 de lei. Așa s-a întâmplat și de data asta, doar că omul de la Google a sugerat o creștere de buget care ar fi secătuit contul în cauză în cam 25 de zile de rulare. În plus, tot omul de la Google a spus că “există un potențial de 130 de lei pe zi pentru campania asta”. Dacă faci un calcul rapid, ajungi la cheltuieli de cam 1000 de euro. Dar ăsta e interesul Google – să cheltuim cât mai mult pe AdWords.

AdWords este un sorb de bani, dacă nu este setat corect

Revin la căutarea după “rucsacuri” sau “rucsaci”. AdWords îmi returnează rezultate… cum vrea el. Teoretic, contextual. Practic, nu e chiar așa. Dacă eu aș dac click pe fiecare dintre ele, aș ciuguli, inutil, din bugetul celor care și-au setat conturile prost (sau le-au setat alții pentru ei). Bani aruncați în buzunarul larg al Google.

Cred și eu că pare mai simplu (și mai ieftin) să “faci SEO”, deși sunt destule situații unde nu e chiar așa, iar Adwords – repet, dacă este corect setat  și atent monitorizat – devine opțiunea mai eficientă.

Concurență artificială

Și mai e o chestiune, pe care o ignoră mulți dintre cei care își fac conturi și vor să liciteze, cinstit, pentru poziții bune în zona de anunțuri: programul Google Grants. În caz că nu știți, ăsta e un program de CSR care arată bine la prima vedere, dar care e o veste proastă pentru proprietarii de site-uri care nu sunt organizații non-profit. Acest program setează, pe anumite nișe, biduri de până la 2 lei – pentru care nu plătesc organizațiile non-profit, dar care ridică, în mod artificial, valoarea bid-ului. Ceea ce înseamnă că, orice ai face, pe nișele în cauză, cu 10 lei nu poți obține mai mult de 5-8 clickuri. Deci, adio bugete mici și eficiente, în situațiile respective.

Care este soluția?

Ca întotdeauna, soluția este un compozit. Cum Google are, în continuare, interesul propriu (destul de diferit de cel a proprietarilor de site-uri), trebuie și SEO, dar făcut corect, de cineva care știe ce face (și asta nu e ieftin!); trebuie și AdWords, dar bugetat și setat cu grijă, pentru eficiență; trebuie și Social Media, gestionate eficient tot de cineva care știe ce face și, în plus, cunoaște și firma îndeaproape. Toate astea nu se pot face ieftin, dar se pot face cu bugete decente. Iar dacă strategia dă rezultate, nici nu mai pare scump.

E drept că Google a stricat internetul, dar depinde de noi, toți cei care suntem activi în online, să micșorăm efectele. Și să obținem mai mult, lucrând mai bine.

_____________

* Cei care ați ajuns aici pentru că ați căutat în Google, găsiți aici rucsaci sau rucsacuri >>>

Advertisements