Dacă ești familiarizat cu modul în care Google raportează datele legate de trafic, cuvinte cheie și alți indicatori, știi că e din ce în ce mai complicat să intuiești (că nu pot spune “să determini“) ce caută cu adevărat publicul tău țintă în megamotorul de căutare. Ce poți să faci este să îți faci o idee despre asta.

Cum afli ce caută oamenii pe Google?

Pui codul Webmaster Tools pe site și vezi care sunt expresiile de căutare care îți aduc vizitatori (ceea ce e suficient ca să știi ce crede Google despre site-ul tău, dar nu și ce ar trebui să știi ca să chemi mai mulți oameni să vadă ce ai de vândut sau de spus).

Încerci marea cu degetul cu sugestiile de căutare, adică intri pe Google și tastezi începuturi de expresii de căutare și vezi ce sugestii primești. Dintre ele, le alegi pe cele care te interesează și faci liste, pe care le folosești la optimizarea conținutului site-ului tău. Iată ce sugerează Google pentru căutarea după servicii SEO:

Sugestii cautare Google SEO

Sugestii de cautare pe Google dupa expresia servicii SEO

Îți faci un cont Google AdWords și folosești Keyword Plannerul, care îți dă o sumedenie de sugestii de cuvinte și expresii cheie de folosit pentru campanii plătite, și care oferă un pic mai mult în cazul în care rulezi și o campanie de anunțuri (îți arată, în dreptul fiecărul cuvânt cheie setat, dacă pagina e optimizată sau nu – “quality score” – și dacă volumul căutărilor este mic). Cu alte cuvinte, este o idee să plătești o campanie “de calibrare” (cu buget minim), doar pentru a afla ceva ma mult despre ce crede Google despre site-ul tău în relație cu cuvintele și expresiile cheie care te interesează pe tine.

Este posibil ca, după campania cu buget minim pe care o rulezi (de voie, de nevoie), să constați că rentează – adică, să ai un cost pe click rezonabil și, decurgând din asta (dar nu numai din asta), un cost pe conversie pe care să fii dispus să-l plătești.

Până acum, toate par bune și frumoase și, probabil, cam cum le știai deja. Dar ajung imediat la vestea cea proastă. Nu vei mai putea să faci singur SEO pentru site-ul tău, pentru că nu va mai fi vorba de asta. SEO nu mai este suficient. Iată de ce:

Ce înseamnă SEO?

În esență (și în cuvinte deosebit de simple), SEO este un mod de a scrie textele din site și de a folosi coduri și cuvinte pentru a descrie conținutul (imagini, linkuri etc) în așa fel încât, pe de o parte, omul să poată citi și înțelege despre ce este vorba și, pe de altă parte, motoarele de căutare (ce zic eu aici? Google!) să capteze informația, să o potrivească ușor și relevant cu o expresie de căutare (sau mai multe) și să o livreze ca rezultat de căutare. Preferabil (pentru cel care își optimizează site-ul), în prima pagină, primul ecran.

Problema este că Google vrea să facă bani, iar o sursă majoră de bani pentru Google este publicitatea plătită. Ceea ce înseamnă că tu depinzi și de Google, și de public, Google depinde doar de public, iar publicul nu depinde de nimeni.

Asta înseamnă că trebuie să faci în așa fel încât atât ceea ce scrii, cât și ceea ce vinzi, să fie util pentru același tip de public și, doar în acest fel, ceea ce scrii îl va determina pe Google să trimită vizitatori în site-ul tău, oameni care trebuie să fie dintre cei care au un potențial interes pentru exact serviciile / produsele tale.

Or, să afli ce caută oamenii care te interesează pe tine, ai nevoie de cercetare. Și, în mod care poate părea curios, nu este vorba neapărat (deși poate fi, în funcție de buget și situație) despre chestionare online.

Cum adică, cercetare?

Practic, oamenii care caută produse / servicii similare cu ale tale, deși rulează căutările online, trăiesc offline. Ei sunt oameni reali, care caută servicii și produse din nevoi reale, care apar din situații de viață reale. Acești oameni au motive, preferințe, moduri specifice de raportare la ce înseamnă produsul / serviciul perfect. Acești oameni iau decizii în mod cât se poate de real, chiar dacă aleg să plătească online pentru ele. Banii pe care îi plătesc sunt reali. Fiecare astfel de persoană poate fi un client câștigat, dacă și numai dacă serviciile / produsele tale îi oferă exact sau cât mai exact ceea ce așteaptă. Iar, ca să poți oferi asta, trebuie să-i aduci în site. Iar, ca să-i aduci în site (și să le poți vinde, în acest fel, ceea ce ai de oferit), trebuie să le promiți că le vei da ceea ce caută.

Așadar, în funcție de specificul afacerii, alegi și metoda prin care vei căuta să-ți înțelegi mai bine publicul țintă.Iar, ca să alegi metoda, trebuie să știi de ce o alegi. Apoi trebuie să știi să o aplici. Și să interpretezi rezultatele. Apoi să poți gândi o abordare strategică a situației. Apoi să lucrezi planificat, să evaluezi rezultatele și să ajustezi totul din mers.

Ai nevoie de un specialist în cercetare de piață.

Ai nevoie de un copywriter care știe ce înseamnă SEO.

Ai nevoie de un specialist în comunicare.

Ai nevoie de un web designer experimentat.

De fapt, ai nevoie de o echipă multidisciplinară, care să poată să-și pună în comun cunoștințele și experiența.

Cu alte cuvinte, nimeni nu va mai furniza doar “servicii SEO”, pentru că acest proces, în curând, nu va mai fi disponibil oricui are la dispoziție câteva ore pe săptămână și știe să amestece cuvinte cheie între ele. SEO nu va mai fi pentru toată lumea, pentru că, odată uzat și abuzat, va redeveni parte din ceva mult mai complex, de care a aparținut întotdeauna: SEO este o mică parte, o foarte mică parte, din activitățile de marketing.

Advertisements