1.

O firmă nu are întotdeauna anii din certificatul de înmatriculare, așa că trebuie să știți că E-Studio.ro are rădăcini în anul 1999. Pe vremea aceea eram tineri și naivi și credeam că lumea e un loc în care cei competenți sunt recunoscuți ușor și, evident, tratați ca atare – cu bun simț și respect. Și, atunci, l-am întâlnit pe clientul nostru “P.”. P. era un om masiv, cu barbă deasă și lungă, care gâfâia când stătea jos. Avea cam câți ani avem noi acum – să zicem 40. Și experiență de antreprenor cam cât avem noi acum. Să zicem… 16 ani.

Când l-am întrebat ce vrea de la site-ul pe care i-l construiam și care sunt așteptările pe care le are de la potențialii clienți, P. ne-a zis, scurt: “eu le fac o onoare clienților mei, că lucrez cu ei“. Apoi ne-a arătat câteva materiale de prezentare. Sloganul era și el ceva de genul “noi ne alegem clienții; ești privilegiat că lucrăm pentru tine“.

2.

Aveam de tipărit ceva. Nu contează ce. Erau materiale de tipărit și găsisem o tipografie. Aveau prețuri excelente și păreau cu nasul pe sus. Și azi au prețuri excelente. Azi îi pricepem atât de bine – nu erau cu nasul pe sus, ci conștienți de competența lor, de prețurile foarte bune pe care le ofereau și tot ce cereau în schimb clienților era seriozitatea! Pe pereții lor era un panou numit “țeparii noștri”, unde erau listate toate firmele neserioase cu care lucraseră – clienții lor care nu plătiseră la timp, de exemplu. Firme cărora aveau să le refuze prestarea de servicii, pentru că tipografia respectivă își rezervase dreptul de a-și selecta clienții. În caz că vă întrebați, ei ne-au inspirat pentru rubrica din blog cu același nume (unde n-am mai scris demult, dar poate că ar fi cazul să reîncepem).

3.

Suntem mai bătrâni decât Internetul. Avem 40 de ani, suntem “Gen-X“. Internetul e cam ca un “millenial“. De 16 ani construim ceea ce este acum “webul românesc“. Ne-am dat seama de cât de mult timp facem ceea ce facem și am realizat cât de multe site-uri am lucrat, câte aplicații am pus online, câte campanii de publicitate, marketing, politice, am gândit, implementat și evaluat – cu succes.

Și ne-am amintit ce ne spunea P. despre clienții lui. Am realizat că avea dreptate.

4.

Angrenați în acest du-te vino modern, cu urgențe peste urgențe și comunicare instant, n-am avut prea mult timp de analizat ce se întâmplă și de ce se întâmplă așa și am dat vina pe context. E o lume a vitezei, așa-i? A fost criză, câștigă cine e primul, nu e timp de tras sufletul și totul trebuie lucrat alaltăieri și livrat ieri, ireproșabil, chiar fabulos, și pe gratis.

Numai că nu e așa.

Lucrurile nu țin de cum e lumea azi, de viteza lucrurilor, de posibilități. Totul ține de bun simț. De înțelegerea profesiei de web developer. De intenția de a colabora corect, dar care să nu se rezume la firma furnizoare de servicii, ci să existe și din partea clientului. Clientul trebuie să înțeleagă că serviciile iau timp, iar timpul trebuie plătit corespunzător. Clientul trebuie să priceapă că graficianul nu este un pix, pe care îl mânuiești de la stânga la dreapta pe hârtie până treci pe partea cealaltă a foii, ci un profesionist care asta face de ani de zile și care știe ce să facă și, mai ales, de ce un anumit lucru trebuie făcut într-un fel și nu altfel. Că programatorul nu stă lângă telefon, arzând de nerăbdare să verifice de ce nu merge mailul clientului, care a umplut căsuța poștală pentru că a vrut cel mai ieftin cont de hosting, dar nu a catadicsit să șteargă de pe server mesajele primite.

5.

Iată un pic de inspirație (tot clipul merită urmărit, dar mai cu seamă de la minutul 19:25 până la 21:20):

6.

Așadar am adoptat această Primă Directivă: NO AGGRAVATION. Și am început să refuzăm clienți.

  • Refuzăm clienți care se poartă ca în această listă (click pentru a deschide în fereastră nouă).
  • Refuzăm clienți care nu plătesc la timp și care ne poartă cu vorba.
  • Refuzăm clienți care nu înțeleg modul în care trebuie să furnizeze feedback (partea 1 | partea 2) pentru ca proiectul să se desfășoare corect și să fie gata la vreme.
  • Refuzăm clienți care ne sună non-stop, oricând le vine câte o idee, indiferent de oră.
  • Refuzăm clienți care încearcă să preseze obținerea unor servicii pentru care nu au intenția să plătească.
  • Refuzăm clienți care ne tratează ca pe niște unelte, și care vor să dicteze desfășurarea unui proiect, în loc să ne consulte și să beneficieze de experiența noastră.
  • Refuzăm clienți care mint pentru a obține câte o mică intervenție în plus.
  • Refuzăm clienți care au impresia că ceea ce facem este simplu, cu valoare mică, și care ar vrea să primească servicii plătind puțin spre deloc.
  • Refuzăm clienți lipsiți de bun simț, care ne consumă inutil timp și energie și, practic, nu ne lasă să lucrăm pentru cei care chiar merită atenția noastră.

Toți aceștia sunt invitați să dea search pe Google și să găsească alte firme de web development cu care să lucreze. Dacă știți că sunteți genul descris mai sus, vă rugăm nici să nu vă mai obosiți să încercați – nu vom lucra împeună.

Avem prea multă experiență, ca să o irosim în situații în care recomandările noastre sunt ignorate. Avem mulți clienți corecți, care lucrează CU noi și ne consultă. Clienți care prețuiesc cunoașterea pe care o avem, competența noastră, munca și eforturile pe care le depunem pentru a livra website-uri și aplicații de calitate, eficiente, care își îndeplinesc obiectivele. Acești clienți merită atenția noastră. Deplină.

Advertisements